Провера зазора вентила…

Најважнији алат који треба да има сваки сервисер кад је у питању провера и штеловање зазора вентила је добар и прецизан сет шпијуна (мерних листича). Чест призор код сваког сервисера је то да имају сет шпијуна који је можда и 20 година стар и воле исти сет само због навике. До мог доласка у Канаду нисам много обраћао пажњу и давао важност штеловању вентила. А то из само једног разлога што кад сам био шегрт и постао млађи мајстор, многи сервиси нису имали ама баш никакву гарнитуру плочица за штеловање вентила. Сви знамо да у мото индустирји има минимум шест величина плочица, ако не рачунамо на К моделе БМW-а и све дукатијеве моделе. Па у много случајева зазори на вентилима су били у предвиђеној толеранцији или понекад није било плоцица па се чекало неко време на исте. Доласком у Канаду створио сам слику у глави да све што пожелим могу да купим без проблема и не треба да се чека. Веома брзо сам се уверио да није баш тако, алати који се не користе често морају специјално да се поруче. Они алати који се свакодневно корсите и свакодневно продају су доступни скоро у свакој продавници ауто делова и ауто опреме. Проблем на који ја наилазим то је да је све мање метричког алата и све је више цоловног. Таква ствар је била и са шпијунима. Најчешће у понуди су шпијуми са обе мерне јединице, цоловна мерна јединица је главна, а метричка мерна јединица је означена тако што је буквално преведено са цоловне. Не знам зашто али мени се то није свиђало, па сам одлучио да покушам да научим мерење у цоловним мерама и тако наштелујем вентиле. Да будем искрен није то било лако, више је то било неко мучење него штеловање. У самом почетку би се брзо погубио са свим бројевима покушавајући да израчунам све у глави. По мом доласку за Отадзбину 2003, ако се не варам мој друг Заре ме је одвео на бувљак у Бубањ Потоку и ту сам купи два сета метричких шпијуна, еј мојој срећи није било краја колико сам био срећан. Кад сам дошао назад у Ванкувер премерио сам сваки листић микрометром да видим дали су исте дебљине као што је писало. Ово сам урадио јер многе сетове које сам купио овде нису били ни приближно мери која је писала на самом листићу. Ја сам желео да кад наштелујем вентиле да је то она мера које листић шпијуна каже, а не нека друга. После 5-6 година ти шпијуни су се искривили и неки пукли од велике употребе, а и били су много уски па можда и због тога. Поново сам почео потрагу за метричким шпијунима и тако сам сасвим сличајно чуо за БМW-ове шпијуне (каталошки број 83 30 0 401 473) који су били више од дупло скупљи него било који доступни на тржишту. Сет шпијуна се састоји од 2 уложка, први уложак је од 0.03мм – 0.10мм (0.03мм, 0.04мм, 0.05мм, 0.06мм, 0.07мм, 0.08мм, 0.09мм и 0.10мм), други уложак је од 0.10мм – 0.50мм (0.10мм, 0.12мм, 0.14мм, 0.15мм, 0.16мм, 0.18мм, 0.20мм и тако све до 0.50мм). Морам да признам да боље шпијуне нисам користио у животу ( а нисам љубитељ БМW-а хахаха)

За Дукати 999С треба пар специјалних алат за штеловање вентила

Док сам трагао за шпијунима који су тачне мере, почео сам да штелујем вентила на јенду меру. Кад кажем на јенду меру мислим да сваки усисни и издувни вентил буде настелован на исти замишљени зазор. Ако је фабрика одредила да зазор усисних вентила треба да буде измедју 0.10мм и 0.15мм, ја за уличне моторе наштелујем на 0.12мм, ако је фабрика одредила да зазор издувних вентилиа треба да буде измедју 0.20мм и 0.25мм ја наштелујем на 0.24мм.

Моја теорија штеловања вентила је да сваки вентил било то усисни или издувни мора да буде наштелован на исти зазир, јер у противном мотор ће да ради као да није балансиран.

Као такав губи снагу и никад неће да ради како је предвиђено кад је дизајниран. Пар рећи зашто штелујем усисне вентиле ближе доњој мери, а зашто штелујем издувне венитле ближе горњој мери. Усисни вентили се мање греју и мање се шире него издувни, а издувни вентили се много више греју него усисни само због издувних гасова. За овако прецизно штеловање вентила мора да се има много стрпљења и велики број плочица у свим величинама. Ако су зазори вентила много велики тим се помера фаза брегасте и агрегат може да ради много „слабије“ тј. имаће слабији одазив на гас, ако су зазори на вентилима сувише мали постоји могућност да вентил остане отворен кад агрегат постигне радну температуру и да агрегат ради сасвим немирно или се гаси на леру. Наравно постоји могућност да се вентил прегреје јер не преноси топлоту на седиште вентила и самим тим да се оштети (прегори).